بیانیه تک خطی جمله‌ای جمع‌وجور است که در آن شفاف و پوست‌کنده  توضیح می‌‌دهید که دقیقاً چه کار می‌کنید و چه چیزی ارائه می‌کنید.

برای درک بهتر این موضوع بیایید ابتدا یک مثال ببینیم:

تصور کنید در یک مهمانی با دو فردی آشنا شده‌اید که هر دوی آنها مربی ورزش هستند.

به سراغ فرد اول می‌روید و از شغلش می‌پرسید.

او در جواب می‌گوید که مربی ورزش است.

سپس سراغ فرد دوم می‌روید و از او در مورد شغلش می‌پرسید.

اما او در جواب می‌گوید که: «من برنامه‌ تمرینات ورزشی کوتاه و موثری را برای حفظ سلامتی و تجدید قوا در اختیار مادران پرمشغله می‌گذارم.»

به نظرتان حرف‌های دومی جالب‌تر نیست؟ درواقع، وقتی‌که به حرف‌های او گوش می‌کنید به راحتی می‌توانید کارش را تصور کنید. او از مشکلی حرف می‌زند که به دست او و خدمات او حل می‌شود، و یک‌راست نگفت که من معلم ورزش هستم!

 

بیانیۀ تک‌خطی قدرتمند‌ترین ابزاری است که می‌توانید به کمک آن، مشتری را در مورد برند و محصولتان کنجکاو کنید.
این بیانیه چیزی بیش از شعار تبلیغاتی است. همین بیانیه به آدم‌ها کمک می‌کند بفهمند چرا به محصولات شما نیاز دارند.


بیانیۀ تک‌خطی موجب می‌شود با وجود شلوغی‌ها توجه‌‌ها به‌سمت شما جلب شود و باعث شود از شما کارت ویزیت بخواهند.

بیانیه تک خطی
ایدۀ بیانیۀ تک‌خطی، برآمده از چارچوب بازاریابی سرراست است اما خاستگاه آن جای دیگری است. اصل این ایده برای هالیوود است.
وقتی فیلم‌نامه‌نویس، فیلم‌نامه‌ای می‌نویسد، باید بتواند فیلم را در یک جمله به‌نحوی توصیف کند که برای سرمایه‌گذار به‌قدری جذاب باشد تا حاضر شود روی آن ریسک کند. بیشتر وقت‌ها پذیرفته‌شدن یا رد شدن آن فیلم‌نامه به یک چیز وابسته است: خلاصه یک جمله‌ای فیلم. بعدازاینکه فیلم به‌طور کامل ساخته شد، برای ترغیب مردم به تماشای فیلم مجدد از همین بیانیۀ تک‌خطی در تبلیغات آن فیلم استفاده می‌شود.
همان‌طور که بعضی از فعالان کسب‌وکار در تولید محصول، کارشان را خوب بلدند اما در بازاریابی و فروش لنگ می‌زنند، بعضی از فیلم‌نامه‌نویسان نیز فقط بلدند فیلم‌نامه‌ای زیبا بنویسند اما نمی‌توانند در یک جمله توضیح دهند که چرا این فیلم ارزش دیدن دارد.

بیانیه تک‌خطی از سه بخش تشکیل شده است:

  1. بیان مشکل
  2. راه‌حل
  3. نتیجه‌گیری

نمونه‌ای از بیانیه تک‌خطی برای مطب دندانپزشکی
بیان مشکل: بیشتر پدر و مادرها استرسِ بردن فرزندشان به دندان‌پزشکی را دارند.

راه‌حل: در این مطب ما در فضایی دوستانه و شاد دندان بچه‌ها را درست می‌کنیم.

نتیجه‌گیری: درنتیجه بچه‌ها دیگر از دندان‌پزشکی نمی‌ترسند و پدر و مادرها نیز تجربۀ لذت‌بخشی از دندان‌پزشکی خواهند داشت.

 

“بیانیه تک‌خطی جمله‌ای روشن و تکرارپذیر است که به مشتری‌های بالقوه امکان ‌می‌دهد خود را در قصه‌ای که برند برایشان می‌گوید، پیدا کنند.”
– دانلد میلر

 

 

نویسنده

Mehrdad

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *